10_arrondissement

K7WvTLHs

10. arrondissement

Det indre Paris består af 20 arrondissementer. De fire første udgør det egentlige centrum af byen på Ile de la Cité og højre Seinebred. Derefter følger 5. til 11. arrondissement i første ring udenom og endelig de ni yderste ud til Boulevard Périphérique – den store omfartsmotorvej uden om Paris.

10. arrondissement er det eneste, der kan bryste sig med én kanal, to banegårde og tre hospitaler!

Kanalen

Kanalen er Canal Saint-Martin – en 4½ km lang, hyggelig vandvej tværs gennem Paris, som besejles af flod- og turistbåde, der tøffer af sted på kanalsejlads mellem Seinen og Bassin de la Villette, en afslappende tur på ca. 2½ time gennem et hav af sluser. Adskillige små, grønmalede broer forbinder siderne af den smalle kanal, hvor gående standser op for at se skibene passere sluserne. Store platantræer kaster skygge ned over kanalen.

De hippe kvarterer skifter over årene. For tiden er det kvarteret Oberkampf i 11. arrondissement, der er meget populært. Det begynder så småt at smitte også på 10 - ikke mindst takket være Canal Saint-Martin, der fra forår til efterår er blevet et sjovt mødested for picnic både i dag- og aftentimer.

Kanalen åbnede i 1825 efter et dekret fra Napoleon. Den gav byen Paris nye muligheder for øget vandforsyning. Kanalen er desuden tilsluttet de øvrige vandveje omkring byen. Tilbage i 70’erne undgik den med nød og næppe at blive kastet til og omdannet til en motorvej. På den sydlige del af kanalen sejler man dog på en strækning af over to kilometer gennem en fantastisk hvælvet underjordisk kanal under Boulevard Richard-Lenoir til Place de la Bastille.

Banegårdene

Gare du Nord (Nordbanegården) er bygget i første halvdel af 1860’erne og tegnet af arkitekten Jacques Ignace Hittorff med store buer over facaden, der også er hjemsted for 23 statuer, der hver repræsenterer de byer, som banegården oprindelig betjente. Det er denne station, man ankommer til, når man tager toget fra Nordeuropa, bl.a. fra Danmark. Der kører også RER-tog mellem Gare du Nord (også kaldet Paris Nord) og lufthavnene Charles de Gaulle (nord for byen) og Orly (syd for byen).

Gare de l’Est (Østbanegården) er bygget omkring 1850 og tegnet af arkitekten François Duquesney.I 1931 blev den oprindelige station udvidet til det dobbelte med en tro kopi ved siden af. Over den vestlige facade er en statue, der repræsenterer byen Strasbourg og over den nye – østlige – facade en, der repræsenterer byen Verdun – to byer, som er vigtige destinationer fra banegården. Det er denne station, der i sin tid var endestation for Orientexpressen. Banegården har været under ombygning for nylig op til indvielsen af kørsel med højhastighedstogene TGV til det sydlige Tyskland i juni 2007. I 2013 er der tilføjet en moderne diodelys-installation på facaden, der skal fortælle noget om det aktuelle liv på banegården.

Hospitalerne

Hôpital Saint-Louis er det ældste stadig fungerende hospital i Paris – grundlagt af Henri IV tilbage i 1607. Det var dengang, at pestepidemier rasede i Frankrig og byens eneste hospital ”Hôtel-Dieu” på Ile de la Cité i Seinen ikke havde kapacitet til de mange syge.

De to øvrige hospitaler i 10. arrondissement hedder Hôpital Lariboisière og Hôpital F. Widal. De har ingen turistmæssig interesse.

Fakta om 10. arrondissement

Arealet er på 289 hektar – altså knap 3 km – med ca. 90.000 indbyggere. Afgrænses mod nord af Boulevard de la Chapelle, mod øst af Boulevard de la Villette, mod vest af Rue du Faubourg Poissonnière og mod syd af Rue du Faubourg du Temple og ”De store boulevarder”: Boulevards de Bonne Nouvelle, Saint-Martin og Saint-Denis.

Det lokale rådhus, hvis imponerende tårn ses fra lejligheden, ligger på adressen: 72, rue du Faubourg Saint-Martin.